W ostatnich dniach, w związku z epidemią koronawirusa, zarówno kadra naukowo-dydaktyczna, administracja, jak i studenci UW zostali zmuszeni do przystosowania się, przynajmniej częściowo, do działania zdalnego, tak aby straty dydaktyczne wynikające z zawieszenia zajęć prowadzonych na terenie uczelni były jak najmniejsze. Wymaga to od wielu z nas nauczenia się nowych umiejętności, ale również współpracy i zrozumienia położenia innych. Mam nadzieję, że jako społeczność naszego Instytutu podołamy zadaniom wynikającym z nieoczekiwanej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy, a zarazem wyjdziemy z niej lepiej przygotowani do podobnych wyzwań w przyszłości, których oczywiście wolelibyśmy uniknąć.
Z decyzji Rektora UW wynika, że zajęcia, które wykładowcy zdecydowali odbywać w formie zdalnej są obowiązkowe dla studentów, począwszy od 23 marca. Osoby, które nie będą mogły w nich uczestniczyć, będą musiały usprawiedliwić nieobecności, a także zaliczyć, podobnie jak to miało miejsce dotychczas. Zarówno formę odbywania zajęć (spotkania online, zamieszczanie w sieci prezentacji i wykładów, zadawanie prac domowych, oraz inne), jak i forma zaliczania zaległości określa wykładowca.
Zajęcia, które nie odbędą się w formie zdalnej, będzie trzeba zaliczyć po zakończeniu okresu obowiązywania zawieszenia zajęć. Nie wykluczamy, że może to nastąpić dopiero w czasie wakacji. Władze Instytutu dopuszczają jednak i będą wspierać możliwość zaliczeń blokowych, podczas wielogodzinnych spotkań w IH. O ile to będzie konieczne, będą się one odbywały również podczas weekendów.
Na wniosek władz rektorskich i dziekańskich, począwszy od 16 marca, sekretariat studencki IH nie będzie przyjmował studentów. Sprawy pilne, w tym szczególnie spóźnione podania o rejestrację do grup zajęciowych należy przesyłać na adres mailowy sekretariatu IH ds. studenckich (sekretariat.stud.ih@uw.edu.pl - podania przesyłane na inne adresy nie będą rozpatrywane) w formie zeskanowanej z podpisem wnioskodawcy. Podpis wykładowcy nie jest wymagany, jednak konieczna jest jego zgoda uzyskana drogą mailową i przesłana do sekretariatu łącznie z podaniem.
Podania w innych sprawach, w tym podania do dziekana oraz prodziekana Wydziału Historycznego wymagające opinii dyrektora IH ds. studenckich można również składać podobną drogą. Apelujemy jednak do Państwa o powstrzymanie się od składania tych podań, które nie wymagają pilnego rozpatrzenia. Ułatwi to naszemu sekretariatowi pracę w sytuacji, kiedy jedna z Pań tam pracujących przebywa na zwolnieniu opiekuńczym, a inna wkrótce rozpocznie urlop.
Od dnia 16 marca dziekanat ds. studenckich WH także nie przyjmuje interesantów. Studenci proszeni są o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Egzaminy, a także obrony prac dyplomowych należy, w porozumieniu z egzaminatorem, przekładać na terminy późniejsze, chyba że wystąpi czynnik wyższej konieczności.
Byliśmy zmuszeni zamknąć Lektorium i zawiesić możliwość korzystania przez studentów z zasobów Biblioteki IH. Jedynie wykładowcy będą mogli dostarczać materiał dydaktyczne swoim studentom.
Dyrekcja Instytutu Historycznego rozumie, że obecny czas jest dla naszych studentów wyjątkowo trudny. Zapewniamy, że jesteśmy gotowi do zastosowania rozwiązań korzystnych zarówno z punktu widzenia procesu dydaktycznego, jak i możliwych do przyjęcia dla studentów. Wszelkie spory i trudności wynikające z nowego sposobu prowadzenia zajęć, jak również ich zaliczania w terminie późniejszym postaramy się rozstrzygać w sposób uwzględniający Państwa sytuację zdrowotną, rodzinną i materialną.
Z życzeniami zdrowia i dobrego nastroju na czas epidemii,
Dr hab. Marek Pawełczak
zastępca Dyrektora ds. studenckich
Instytut Historyczny, Uniwersytet Warszawski