List do pracowników i doktorantów (30.04.2020) - poniżej.
Wszystkei zajęcie w semestrze letnim prowadzone zdalnie zostaną dokończone również w formie zdalnej. Zajęcia, które nie odbywają się zdalnie zostaną zorganizowane w blokach (stacjonarnie, lub w formie mieszanej zdalej i stacjonarnej), pozwlaających zrealizować konieczną liczbę godzin przed rozpoczęciem sesji letniej. Informacje będą kierowane bezpośrednio przez proweadzących do uczestników poszczególnych grup zajęciowych.
Sprawy dydaktyczne
Jeszcze raz pragniemy podziękować za wysiłek prowadzenia zajęć zdalnie. Dzięki temu nasz Instytut znalazł się w gronie uniwersyteckich liderów, a jednocześnie liczba zajęć, które będzie trzeba zorganizować w okresie wakacyjnym, nie jest zbyt duża.
Lada chwila spodziewamy się decyzji władz rektorskich co do zmian w kalendarzu akademickim, które umożliwią realizację programu studiów w obecnym roku, jak również nie zakłócą normalnego procesu dydaktycznego w roku przyszłym. Niektóre decyzje zostały już podjęte, o czym informujemy na razie jedynie wstępnie, ze świadomością, że Państwo i studenci na te informacje czekają.
Sesja
Spośród trzech możliwych terminów (ustalonych przez władze Uniwersytetu), Dyrekcja IH zaproponuje Kierownikowi Jednostki Dydaktycznej wyznaczenie terminu letniej sesji egzaminacyjnej w dniach 13 lipca – 2 sierpnia (trzy tygodnie) i poprawkowej w dniach 31 sierpnia – 13 września.
Zajęcia zdalne
Władze UW zalecają, by ze względów epidemiologicznych wszystkie zajęcia odbywane w trybie zdalnym zostały dokończone w ten sam sposób, bez wracania do zajęć stacjonarnych.
Przypominamy, że udział w zajęciach zdalnych jest dla studentów obowiązkowy i brak obecności należy traktować analogicznie jak absencję na zajęciach stacjonarnych. Jednocześnie, pojedynczy studenci, którzy mają utrudniony dostęp do nauczania zdalnego, powinni mieć możliwość zaliczenia zajęć w trybie indywidualnym (np. poprzez prace pisemne).
Apelujemy do tych z Państwa, którzy nie rozpoczęli jeszcze zdalnego prowadzenia zajęć, o jak najszybsze podjęcie tego wysiłku lub zaplanowanie form i trybu prowadzenia takich zajęć począwszy od końca maja. Po konsultacji ze studentami, szczegóły terminarza należy uzgodnić z sekretarzem IH, panią doktor Katarzyną Wagner. Dotyczy to zwłaszcza przedmiotów OGUN, których realizacja zgodnie z decyzją władz rektorskich powinna zakończyć się do 5 lipca br. Dyrekcja IH musi przedstawić harmonogram zajęć odrabianych władzom uniwersyteckim do 15 maja br.
Dyrekcja IH deklaruje wsparcie techniczne i sprzętowe dla wykładowców, którzy zdecydują się na nagranie wykładów, a nie mają do tego warunków w domu. Poza tym zważywszy potrzebę kontaktu studentów z wykładowcami, uprzejmie prosimy tych z Państwa, którzy nie prowadzą spotkań online ze studentami, o ponowne wzięcie pod uwagę takiej możliwości. Nie w każdym przypadku musi to dotyczyć zajęć grupowych. Być może warto prowadzić spotkania konsultacyjne, to znaczy dyżury online (również telefonicznie). Przy spotkaniu dwóch osób, np. za pośrednictwem google.meet, skala ryzyka wystąpienia problemów technicznych jest mniejsza niż przy spotkaniu grupowym.
Odrabianie zajęć
Wszystkie zajęcia, które nie zostały przeprowadzone w trybie zdalnym, muszą zostać odpracowane w pełnym wymiarze godzinowym, chyba że są to objazdy lub praktyki (zob. niżej). Zgodnie z informacją od władz rektorskich stopniowe uruchamianie Uniwersytetu powinno się rozpocząć po 24 maja, jednak nie muszą Państwo zaczynać zajęć stacjonarnych już w maju. Można je odrobić w ciągu wakacji, z wyjątkiem OGUNów, które powinny zakończyć się do 5 lipca. Należy jednak brać pod uwagę fakt, że nie wszyscy studenci będą mogli podczas wakacji mieszkać w Warszawie, stąd wynika potrzeba konsultacji terminarza z całą grupą. Zwracamy jednak uwagę, że podczas odrabiania zajęć konieczne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, zachowanie odpowiednich odległości między uczestnikami, używanie środków dezynfekcyjnych itp. Zajęcia powinny się zatem odbywać w naszych największych salach. W związku z tym przy planowaniu terminów odrabiania zajęć prosimy uwzględniać dostępność tych sal (A, 17, 125, 108).
Egzaminy i obrony
Zachęcamy do przeprowadzania planowych egzaminów, w tym np. epokowych oraz obron prac dyplomowych. Do momentu uruchomienia zajęć na UW muszą być one realizowane w trybie zdalnym. Zgodnie z zaleceniami władz UW mogą one odbywać się wyłącznie przy użyciu narzędzia google.meet, co podyktowane jest względami prawnymi (UW podpisał umowę jedynie z firmą Google w zakresie ochrony danych osobowych). Narzędzie to umożliwia też m.in. „wyproszenie” egzaminowanego na czas obrad komisji. Informujemy, że pojawiła się wytyczna ustawowa nakładająca na nas obowiązek nagrywania wszystkich egzaminów, w tym egzaminów licencjackich i magisterskich oraz przechowywania nagrań przez minimum dwa tygodnie. Władze UW zalecają, by z powodów prawnych wykorzystywać do tego celu wyłącznie google.meet (istnieje łatwa w obsłudze funkcja zapisująca plik video na koncie google gospodarza rozmowy). Do nagrywania ma prawo jedynie prowadzący egzamin lub przewodniczący komisji. Rozłączenie z przyczyn technicznych w trakcie egzaminu można tolerować, pod warunkiem że po ponownym połączeniu zostanie zadane inne pytanie (do pytania zadanego wcześniej nie wracamy). Dokumentację obron wypełniamy na razie tradycyjnie, przesyłając skany dokumentów. Pani Rektor Jolanta Choińska-Mika zapewniła nas, że władze UW wkrótce umożliwią uproszczone procedury w tym zakresie.
Biblioteczne zasoby dydaktyczne
Dyrekcja IH wspólnie z pracownikami naszej biblioteki podejmuje obecnie starania, by możliwie szybko udostępnić wykładowcom i studentom podstawowe lektury potrzebne do egzaminów epokowych. W pewnym zakresie możliwe będzie również skanowanie lektur niezbędnych do prowadzenia zajęć.
Aspekty formalne dydaktyki zdalnej
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na kilka problemów, które niepokoją studentów i o których informują nas władze uczelni (niektóre z tych problemów mogą nie dotyczyć zajęć prowadzonych u nas). Podstawowym kryterium uznania czy zajęcia odbywają się zdalnie, jest to, czy studenci wykonując zadania związane z realizacją procesu dydaktycznego otrzymują od prowadzącego informację zwrotną. Powinna ona dotyczyć nie tylko oceny wykonanego zadania, ale zawierać również możliwie szczegółową informację o popełnionych błędach formalnych i rzeczowych. Jest oczywiste, że zmiana trybu zajęć może oznaczać modyfikację kryteriów weryfikacji efektów kształcenia. Jeżeli tak jest, konieczne jest jasne i precyzyjne wyjaśnienie nowych kryteriów, w tym na przykład skali punktacji za wykonanie zadanie.
Zrozumiałe jest również, że wykładowcy zadając lekturę, muszą niekiedy odbiegać od sylabusów. Studenci skarżą się jednak na niewystarczającą informację na ten temat. Woleliby, aby informowano ich o zmianach harmonogramu pracy z wyprzedzeniem.
Zajęcia on-line powinny odbywać się w normalnych, zadeklarowanych w USOS-ie godzinach, ponieważ studenci mają problemy z udziałem ze względu na inne zobowiązania.
Szkolenia z narzędzi dydaktyki zdalnej
Uniwersytet w dniach 6–9 maja oferuje zestaw zdalnych szkoleń dla wykładowców. Szczegóły oferty i harmonogram szkoleń dostępny jest tutaj.
Praktyki zawodowe oraz objazdy
W tym roku objazd I roku zostanie zamieniony na obchód po Warszawie. Studenci II roku otrzymają, na mocy indywidualnych decyzji, prawo do zaliczenia objazdu na roku III. Analogicznie, obowiązek zaliczenia wszystkich praktyk zawodowych oraz egzaminów z nowożytnych języków obcych, których nie uda się odbyć do końca września br., zostanie przesunięty na kolejny rok studiów.
Ankiety ewaluacyjne zajęć
Pomimo decyzji władz UW o nieobowiązkowym charakterze ankietowania zajęć w tym semestrze, Dyrekcja IH podjęła próbę wykorzystania metody oceniania zajęć przez studentów za pośrednictwem narzędzi USOS. W porozumieniu z Radą Dydaktyczną postaramy się dopasować treść i formę ankiet do specyfiki naszych zajęć zdalnych. O wynikach tych prac i finalnej formie ankiet poinformujemy prowadzących zajęcia z odpowiednim wyprzedzeniem.
Rekrutacja na studia
Rekrutacja na studia I. stopnia została – decyzją władz UW – przeniesiona na sierpień. Rekrutacja na studia II. stopnia zorganizowana będzie w terminach ustalonych poprzednio. Na podstawie konsultacji ze studentami na temat najdogodniejszych dla nich terminów rozmów kwalifikacyjnych na studia magisterskie, widać że termin lipcowy będzie dogodny dla mniejszości kandydatów, podczas gdy ich gros planuje podejść do rozmów kwalifikacyjnych we wrześniu.
Dyrekcja wraz z Biblioteką IH dołożą starań by książki stanowiące przedmiot rozmów z kandydatami na studia również były dostępne w wersji elektronicznej.
Sprawy badań naukowych
Fundusze na badania naukowe (dawne BSt)
Zgodnie z decyzją władz dziekańskich fundusze na badania przyznane zespołom badawczym winny być wydane do 31 sierpnia br. Zdajemy sobie sprawę, że część planowanych imprez naukowych nie doszła do skutku i nadal nie będzie możliwa do zrealizowania w tym terminie. Kierowników zespołów badawczych, którzy otrzymali dotację na organizację konferencji, udział w konferencjach lub wyjazdy badawcze, które nie będą mogły dojść do skutku do końca sierpnia bardzo prosimy o kontakt z Dyrektorem Aleksandrem Wolickim.
Biblioteka
W miarę zmieniających się przepisów ograniczających funkcjonowanie uczelni, Dyrekcja wraz kierownictwem Biblioteki IH będą podejmować decyzje dotyczące możliwości udostępniania zasobów BIH pracownikom i doktorantom. Należy się liczyć, że częściowe otwarcie Biblioteki możliwe będzie zapewne dopiero pod koniec maja.
Sprawy formalne
Badania lekarskie
W roku 2020 zawieszony został obowiązek przeprowadzenia okresowych badań lekarskich pracowników.
Urlopy
W związku ze zmianą kalendarza uniwersyteckiego i koniecznością zapewnienia studentom możliwości uzyskania zaliczeń, przeprowadzenia rekrutacji na studia oraz organizacji egzaminów magisterskich i licencjackich należy liczyć się z możliwością skrócenia okresu urlopowego – dla większości pracowników naukowych – jedynie do sierpnia.